ILO:n 106. yleiskokous (osa 4)
kansainvälinen tuomioistuin – cas (Commitee on the application of standards)
Joka vuosi ILO:n yleiskokouksessa kokoontuu kansainvälinen tuomioistuin käsittelemään 24:ää kansainvälisten työelämän pelisääntöjen rikkomusta. Joka vuosi ILO saa tuhansia valituksia, joka kutistuu 40 tapaukseen, joka kokousta edeltävissä neuvotteluissa kaventuu lopulta 24 tapaukseen. Lista neuvotellaan työntekijöiden ja työnantajien kesken eli molemmat osapuolet vaikuttavat listaan. Tuomioistuimen tuomio koskee aina kolmatta osapuolta eli valtioita.
Joka vuosi komitean erityinen toimielin pyytää kaikilta maailman mailta yhteensä noin 2300 raporttia, joista se saa ajoissa noin 80 prosenttia. Näiden raporttien avulla seurataan miten maat noudattavat ratifioimiaan ILO:n sopimuksia. Valvonta perustuu myös jokaisen maan työntekijöiden ja työnantajien omaan valvontaan ja pyyntöihin valvoa maata tietyssä asiassa.
Käytyjen keskusteluiden perusteella tämän 24 maan listan valintaan ei varmaankaan kukaan ole täysin tyytyväinen. Ja miksi voisikaan tai täytyisikään olla, sillä se on tehty työntekijöiden ja työnantajien kanssa yhdessä sopimalla, ja rangaistavana ovat valtiot. Jotkin valtiot, esimerkiksi Brasilia ja Egypti kokevat, että heidän pitäisi saada paremmin etukäteistietoa listalle joutumisesta, sen uhasta, sekä minkälaisia keskusteluita listan valinnan takana käydään. Näistä kahdesta erityisesti Egyptin hallitus kunnostautui pistämään pystöön kunnon näytelmän, kun maalle lueteltiin tuomiota. Maan edustajat iskivät nyrkkiä pöytään ja kovalla metelillä poistuivat salista, vain tullakseen hetken päästä vähin äänin takaisin. Toiseksi arvottomimman näytelmän piti Nicaraguan työntekijöiden edustaja osoittamalla tukeaan toiselle Etelä-Amerikan maalle, Venezuelalle, ja syytti listaa poliittisin perusteluin valituksi.
Sitä ei varmasti voi kiistää, ettei kaikenlaisella politiikalla olisi vaikutusta siihen, minkälaiseksi 24 maan lista lopulta muodostuu, sillä ovathan sen takana työntekijät ja työnantajat kukin omine intresseineen. Esimerkiksi Puolan tapauksessa epäiltiin kansainvälisen maiden välisen politiikan olevan takana, kun puolalaiselta telakalta löydettiin pohjoiskorealaisia työntekijöitä orjuutta vastaavissa olosuhteissa. Telakalla oli ilmeisesti myös NATO-standardi, jolloin voisi periaatteessa tulla sellainen tilanne mahdolliseksi, jossa pohjoiskorealaiset orjatyöntekijät rakentaisivat NATO-laivoja.
Hämmästelyitä on käyty myös sen tiimoilta, että työntekijät joutuvat vielä tälläkin vuosituhannella käydä keskusteluita työnantajien kanssa esimerkiksi siitä, että pitäisikö maanviljelytyöntekijöiden päästä vessaan työaikana ja miksi heillä pitää olla samat oikeudet kuin muillakin työntekijöillä. Työntekijät haluaisivatkin, että käsiteltäviä maita olisi huomattavasti enemmän kuin vain 24 kappaletta. Yhtä ikäviä tapauksia kuin mitä valittu 24 maan joukko edustaa löytyisi epäilemättä paljonkin enemmän, mutta tämä asia ei ole pelkästään työntekijöiden päätettävissä, etenkin kun hallitukset ovat leikanneet ILO:n budjettia ja kokouksen kestoa viimevuosina. Kaiken lisäksi vaikuttaa siltä, että vuosi vuodelta päätöslauselmat ”laimentuvat”, koska työnantajilla on selkeä linjaus saada aikaan vain hyvin mietoja kannanottoja päätöslauselmiin. Tätä ”laimentumisen” linjaa jatkaa esimerkiksi EU antamalla hyvin mietoja lausuntoja törkeissäkin tapauksissa, ja arabimaiden toistensa tukeminen ja suoranainen valehtelu heitä koskevissa tapauksissa. Kyse on enemmän tai vähemmän maailmanpolitiikasta ja maailman laajuisesta kauppapolitiikasta. Siellä ei tällä hetkellä liioin eettisyyttä näe ainakaan tämän kokouksen kautta.
Maita koskevat tuomiot eivät ole taloudellisia, tai muutenkaan rajoita maan toimintaa millään muotoa. Periaatteessa niillä on vain moraalista voimaa, elleivät muut maat tai yritykset maailmassa tee näiden päätöksien johdosta mitään. Yleensä tuomiot ovatkin maksimissaan nuhteluita ja uuden raportin pyytämistä syksyyn mennessä, miten asiassa on edetty.
Seuraavaksi joitakin tapauksia lyhennettynä, joista kokonaisen version salikeskusteluineen löydät täältä:
http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—ed_norm/—relconf/documents/meetingdocument/wcms_560957.pdf
Edit:
Blogisarjan osat 1-13
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/petripartanen/240722-ilon-106-yleiskokous-osa-1/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/petripartanen/240756-ilon-106-yleiskokous-osa-2/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/petripartanen/240757-ilon-106-yleiskokous-osa-3/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/petripartanen/240758-ilon-106-yleiskokous-osa-4/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/petripartanen/240760-ilon-106-yleiskokous-osa-5/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/petripartanen/240762-ilon-106-yleiskokous-osa-6/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/petripartanen/240763-ilon-106-yleiskokous-osa-7/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/petripartanen/240764-ilon-106-yleiskokous-osa-8/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/petripartanen/240765-ilon-106-yleiskokous-osa-9/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/petripartanen/240768-ilon-106-yleiskokous-osa-10/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/petripartanen/240769-ilon-106-yleiskokous-osa-11/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/petripartanen/240770-ilon-106-yleiskokous-osa-12/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/petripartanen/240771-ilon-106-yleiskokous-osa-13/
Kommentit (0)