Blog By Partanen Palkansaajan ajatuksia

Mitä sinun ei haluta tietää SOTE:sta (1/2)

Julkisuudessa esillä ollut keskustelutilaisuus Kiurun ja Saarikon välillä on vain pintaraapaisu siitä, mitä SOTE:sta tulee paljastumaan, kun sen pintaa raaputetaan lisää. Kesän aikana Krista Kiurua syytettiin kovastikin siitä, että hän olisi jotenkin tavalla tai toisella jarruttanut SOTE-valmistelua. Hän on puolestaan kertonut, että suurin syypää SOTE-viivyttelyyn on hallitus itse.

SOTE-lakejahan on valmisteltu edellisten eduskuntavaalien jälkeisellä ajalla vuodesta 2015 lähtien. Viimevuoteen verrattuna kaikista SOTE:en liittyvistä lakikokonaisuuksista on mennyt uusiksi jo yli puolet. SOTE ei ole mikään yksi laki, tai lakipaketti, vaan koska kyseessä on todella suuri kokonaisuus maakuntauudistuksesta sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen, on asiakokonaisuudessa lakitekstiä jo tuhansien sivujen verran. Tässä alla listattuna nyt ainakin joitakin SOTE-uudistukseen liittyviä lakeja:

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_15+2017.aspx

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_16+2017.aspx

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_159+2017.aspx

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_52+2017.aspx

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_57+2017.aspx

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_71+2017.aspx

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_14+2018.aspx

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_15+2018.aspx

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_16+2018.aspx

SOTE-valiokunta on saanut toistuvia muutoksia näihin lakipaketteihin aivan viime aikoihin asti. Tätä vasten ehkä ymmärtääkin hallituksen jyräämislinjan SOTE-valiokunnassa ääniylienemmistöllä, sillä turhahan näitä lakeja on asiantuntijoilla luetuttaa, jos ne lait tulevat joka tapauksessa menemään uusiksi ja niistä pitää kuulla asiantuntijoita sitten taas uudelleen. Jos tuhansien sivujen kokonaisuudesta muutetaan pieniäkin yksityiskohtia kesken lainvalmistelun, voi lopputulos muuttua sata prosenttia. ”Tee työtä jolla on tarkoitus” ei kyllä varmasti päde niille, jotka joutuvat näitä lakeja vatvomaan edestakaisin, kerta toisensa jälkeen vain siksi, että joku ideologinen härkäpäisyys ajaa tätäkin asiakokonaisuutta eteenpäin.

Kaikille puolueille eduskunnassa on selvää että sosiaali- ja terveyspalveluissa on parantamisen varaa mm. hoitoon pääsyssä ja odotusajassa ja että meidän tulee varautua väestörakenteen muutokseen. Mutta kun meillä on samalla meihin verrannollisten maiden kustannustehokkain terveydenhuoltojärjestelmä, niin mihin oikein tarvitsemme näin suurta uudistusta? SOTE-kustannusten vertailua eri maiden välillä tässä alla:

http://petripartanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/252765-suomi-on-halvin-terveydenhuollon-kustannusvertailua-maiden-valilla-osa-1

http://petripartanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/252774-onko-suomi-tehokkain-terveydenhuollon-kustannusvertailua-maiden-valilla-osa-2

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Kaikki tietävät, että sote-uudistukseen sisältyy valtavia riskejä. Ne ovat niin suuria, että jos kokonaisuus viedään tällaisena läpi, lopputuloksena syntyy entisten lisäksi vielä suurempia ongelmia. Ainuttakaan sote-uudistuksen alkuperäistä tavoitetta ei tulla saavuttamaan. Myös hallituksen tekemät jatkuvat muutokset osoittavat suunnitelmat niin hatariksi, että voi vain ihmetellä miten sillä voi olla otsaa patistaa niiden kiireellistä hyväksymistä. Kyhäelmästä ei kokonaisuutena saa enää edes selvää. Se on kuin klassinen haalarien korjaus, jossa paikka paikan päälle laitettuna lopputuloksena ei enää olekaan oikeasti haalari vaan jotain aivan muuta. Sote-uudistuksessa siis syntyy lähinnä vain tarpeettomia hallintorakenteita ja monimutkainen toimijaryväs, jotka todellisuudessa vain syövät resursseja ja heikentävät siten terveydenhuollon potentiaalia.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset